اگزما ، کهیر و آلرژی پوستی

اگزما ، كهير و آلرژی پوستی

برخی از افراد دچار آلرژی می شوند. آلرژی انواع مختلفی دارد که یک نوع شایع آن آلرژی پوستی می باشد. علائم حساسیت و آلرژی پوستی شامل: التهاب، خارش و قرمزی پوست و گاهی با عفونت همراه است.از دیگر علائم می توان به اگزما، کهیر تماسی و... اشاره کرد که اگزما و كهير از شايعترين بيماري‌هاي آلرژي پوستي هستند كه در آنها پوست بخصوص در ماههاي سرد سال قرمز، پوسته ريز و خارش دار مي‌شود و همه گروههاي سني مي‌توانند به آن مبتلا شوند. اگزما روی سطوح بیرونی پوست بروز پیدا میکند و به صورت دانه های قرمز آبدار و ترشح دار است.در کهیر، حساسیت نسبت به ماده آلرژی، در طبقات زیرین پوست ایجاد می شود.همچنین اگزما اغلب بر صورت، مچ دست ، داخل آرنج و پشت زانوهاتاثیرمی گذارد.

پوست های مقاوم به ندرت دچار قرمزی، سوزش، خارش پوست و جوش صورت می شوند اما پوست های حساس یعنی پوست هایی که نسبت به عوامل محیطی واکنش زیادی از خود نشان می دهد بیشتر در معرض اگزما و كهير قرار دارند.

کسانی که مبتلا به پوست حساس هستند به محصول های آرایشی بهداشتی هم واکنش نشان می دهند. البته این واکنش گاهی با قرمزی و التهاب و جوش مشخص می شود اما در نیمی از بیماران هیچ گونه علامت قابل مشاهده ای در پوست وجود ندارد اما بیمار احساس سوزش می کند.

اگزما

اگزما” يك بيماري آلرژي پوستي ارثي است و اغلب با آلرژي‌هاي غذايي، آسم و يا رينيت آلرژيك همراه مي‌شود و علايم آن پوست قرمز خارش دار،پوست خشك، و التهاب پوستي است كه براي مدتي ناپديد شده و دوباره عود مي‌كند.

مرطوب كردن مكرر پوست، كنترل التهاب با به كارگيري كورتون موضعي يا كرمهاي موضعي، درمان عفونت‌هاي پوستي و اجتناب از عامل‌هاي محيطي كه آلرژي را تحريك مي‌كند مانند گرده ها، كپكها،هيره‌ها(مايت) و موي حيوانات از موثرترين راه‌هاي درمان اگزما است.

همچنين اجتناب از تغييرات ناگهاني دماو رطوبت هوا،اجتناب از تعريق يا گرم شدن شديد ،اجتناب از محرك‌هايي مثل دود سيگار و آلودگي هوا،كاهش استرس،اجتناب از صابون ها،پاك‌كننده ها و محلول‌هاي محرك و آگاه بودن از مواد غذايي كه باعث عود بيماري مي‌شوند نقش موثري در درمان اگزما دارد.

کهیر

كهير” ضايعاتي قرمز،خارش دار و برآمده از پوست است كه از لحاظ اندازه و شكل متفاوت هستند.

كهير ناشي از “هيستامين” و ساير عواملي است كه از سلولهاي پايه آزاد مي‌شوند و معمولا به صورت متعدد بروز مي‌كند.

همچنين اين ضايعات در عرض ۲تا ۴۸ساعت ناپديد شده و دوباره ضايعات جديد در ساير نواحي پوستي بروز مي‌كند. برآمدگي‌هاي قرمز بر روي بدن، مشابه نيش پشه ، خارش و ضايعاتي كه معمولا بزرگتر شده و در كمتر از يك روز پيشرفت مي‌كنند از نشانه‌هاي كهير است.

موثرترين راه‌هاي درماني ضايعات كهيري ، اجتناب از آلرژن‌هاي شناخته شده و آنتي هيستامين ها، تزريق اپي نفرين در مواقع تورم مجاري هوايي و مصرف كورتيكو استروئيد در موارد شديد است.

بسياري از مردم از بيماري‌هاي آلرژيك پوستي در تمام طول سال رنج مي‌برند، اما اگر براي آنها درمان مناسب انجام شود، مي‌توان به پيشگيري از عودهاي بعدي كمك نمود.

در صورت مشاهده يك آلرژي پوستي، آن مورد را بايد يك پزشک متخصص درمیان بگذارید.

109 بازدید

پاسخ دهید

We're glad you have chosen to leave a comment. Please keep in mind that comments are moderated according to our comment policy. Your email address is required but will not be published.